ورم لثه نشانه چیست؟ بهترین راه درمان تورم لثه ها چیست؟
نوشته شده توسط : Aref

لثه‌های شما برای سلامت دهان و دندان شما بسیار مهم هستند. لثه‌ها از بافت سفت و صورتی ساخته شده‌اند که استخوان فک شما را می‌پوشانند. این بافت، ضخیم و رشته‌ای و پر از رگ‌های خونی است.

اگر لثه‌های شما متورم شوند، ممکن است بیرون زده یا برآمده شوند. تورم در لثه‌ها معمولاً از جایی که لثه با دندان تماس پیدا می‌کند، شروع می‌شود. لثه‌ها ممکن است چنان متورم شده باشند که قسمت‌هایی از دندان شما را پنهان کنند. لثه‌های متورم به جای رنگ صورتی طبیعی خود قرمز به نظر می‌رسند. تورم لثه که تورم لثه‌ای نیز نامیده می‌شود، اغلب حساس یا دردناک است. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دندان‌ها، لثه‌های شما به سادگی خونریزی کنند.

مطلب مفید پزشکی: بهترین متخصص ارتودنسی ثابت در ونک

چه عواملی باعث تورم لثه می‌شوند؟

تورم لثه می‌تواند به علت بسیاری از عوامل ایجاد شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

1. درآوردن دندان: درآوردن دندان ممکن است باعث تورم و التهاب لثه شود.

2. عفونت: عفونت در لثه، می‌تواند باعث تورم و التهاب شود.

3. ترکیدگی لثه: لثه‌هایی که به دلیل بیماری‌های لثه‌ای مانند التهاب لثه، ضعف لثه‌ای و یا برخی داروها، ترکیده‌اند، ممکن است تورم کنند.

4. فشار لثه: فشار بر روی لثه‌ها مانند استفاده از مسواک سخت، ممکن است باعث تورم لثه شود.

5. عدم بهداشت دهان و دندان: عدم بهداشت دهان و دندان می‌تواند باعث بروز التهابات لثه و تورم آن‌ها شود.

6. تراکم دندان‌ها: در برخی موارد، تراکم بیش از حد دندان‌ها می‌تواند باعث تورم لثه شود.

7. تغییرات هورمونی: در زمان‌هایی مانند بارداری و دوران قاعدگی، تغییرات هورمونی ممکن است باعث تورم لثه شود.

توجه داشته باشید که اگر تورم لثه شما به شدت اذیت‌کننده است، بهتر است به پزشک دندانپزشک مراجعه کنید تا اوضاع را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز کند.

اطلاعات بیشتر: دکتر متخصص اصلاح طرح لبخند در تهران

داروهای خانگی برای تورم لثه

استفاده از داروهای خانگی ممکن است به کاهش تورم لثه کمک کند، اما در برخی موارد، بهتر است به پزشک دندانپزشک مراجعه کنید و نظر او را در این مورد بپرسید. برخی از داروهای خانگی که به عنوان مسکن و ضد التهاب برای تورم لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

1. گلاب: گلاب می‌تواند به عنوان ضد التهاب برای تورم لثه مفید باشد. برای استفاده، یک قاشق چایخوری گلاب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و این محلول را برای کنترل تورم لثه به دهان خود بریزید.

2. آب نمک: آب نمک می‌تواند به عنوان مسکن و ضد التهاب برای تورم لثه مفید باشد. برای استفاده، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و سپس با استفاده از این محلول، دهان خود را شستشو دهید.

3. ترشی فلفل سیاه: ترشی فلفل سیاه می‌تواند به عنوان مسکن و ضد التهاب برای تورم لثه مفید باشد. برای استفاده، کمی ترشی فلفل سیاه را به روغن زیتون افزوده و سپس با استفاده از این محلول، لثه‌های خود را ماساژ دهید.

مهم است که قبل از استفاده از هر داروی خانگی، با پزشک دندانپزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر شما دچار بیماری لثه‌ای هستید و یا داروی خاصی در حال استفاده دارید.

چگونه می‌توانم از تورم لثه جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از تورم لثه، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. بهداشت دهان و دندان: شستشوی دهان و دندان را به صورت منظم انجام دهید و به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید. برای این کار، دو بار در روز به مدت دو دقیقه با مسواک و خمیردندان شستشو دهان و دندان خود را انجام دهید.

2. استفاده از مسواک مناسب: برای جلوگیری از تورم لثه، از مسواکی با سر نرم و شکل مناسب استفاده کنید. همچنین، مسواک خود را به‌صورت منظم تعویض کنید.

3. استفاده از نخ دندان: برای پاک کردن مواد غذایی در بین دندان‌های خود، از نخ دندان استفاده کنید. این کار می‌تواند به جلوگیری از التهابات لثه و تورم آن‌ها کمک کند.

4. اجتناب از مواد غذایی شیرین: مواد شیرین ممکن است باعث تشدید التهابات لثه شوند. برای جلوگیری از تورم لثه، از مواد شیرین کمتری استفاده کنید.

5. مراجعه به پزشک دندانپزشک: برای جلوگیری از تورم لثه، بهتر است به صورت منظم به پزشک دندانپزشک مراجعه کنید و بررسی و درمان بیماری‌های لثه‌ای خود را انجام دهید.

6. کاهش استرس: استرس ممکن است باعث افزایش القای بیماری‌های لثه‌ای شود. برای جلوگیری از تورم لثه، به کاهش استرس خود توجه کنید.

7. اجتناب از سیگار: سیگار می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های لثه‌ای شود. برای جلوگیری از تورم لثه، از سیگار کمتری استفاده کنید یا آن را کاملاً رها کنید.

مطلب مفید: بهترین دکتر دندانپزشک در تهران





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: